VÅGOR i blogg nr tre 4/3 2014

03.03.2014 12:48

VÅGOR

Man kan tycka att det låter övernaturligt eller hokus pokus när någon påstår att börsen har ett vågmönster. Genom åren har jag läst en hel del litteratur som handlat om Elliots vågoteori och Fibonacci tal. Gemensamt för de båda teorierna är att i efterhand kan man lägga parametrar i charten och konstruera så att det stämmer. Det ser med andra ord lätt och självklart ut när man har facit i hand.

Men visst ligger det något i vågteorin, så pass mycket att det påverkar mitt sätt att handla på börsen. Min grundfilosofi är att mina aktier i portföljen skall ligga i stigande trender. Finns inget mer frustrerande än när en aktie ligger stilla och trampar under tiden som börsindex stiger. För att inte tala om när den går ned. En sådan aktie blir inte långlivad i min depå.

Studerar man långa trender kan man se mönster, tre stötar upp och två ned, tre stötar upp och två ned osv.  Motsatt är det när börsen har en trend nedåt dvs, tre stötar ned, två upp osv.

När jag handlar aktier i stigande trender brukar jag ofta fånga aktien i andra stöten ned och släppa den i tredje stöten upp. Ibland ser man det solklart, ibland är det lite luddigt men helt klart är det ett bra sätt att använda sig av för att sälja av en aktie.

Ofta förekommer en hel del riktkurser som sätts på index eller aktier av analyshus och vänner av teknisk analys, något som jag absolut inte bryr mig om förutom att jag registrerar dem i min hjärna så jag vet när ett ev utbud kan komma. Vem vet vad som händer dagen efter på börsen? Vem vet hur man värderar börsen om tre månader? omöjligt att sätta en riktkurs anser jag. 

En aktie som är i stigande trend som försöker ta sig upp i tre vågor som går sidledes åker direkt ur min portfölj, tendensen är att köptrycket av aktien inte är tillfredsställande. Bättre då att hoppa över i en annan aktie med mer lyftkraft.

När det gäller vågorna upp så brukar den andra vara den som pågår längst medan den tredje brukar vara intensivast men vara kortast i tid.

Tänkte lägga ut ett exempel för vad jag menar med tre vågor upp, två ned osv. Varför inte ta ett chart från den tiden jag började intressera mig för aktieplaceringar dvs 1982. Som många redan känner till är jag ett stort fan av SVT TEXT-TV (det är inte så stressande att se börssvängningarna där) och här har vi detta index från just 1982 fram till idag.

Om man skall tolka diagrammet nedan torde vi då vara i slutfasen av stöt två uppåt, och väntar på en rekyl och en sista optimistfas stöt tre uppåt innan börsuppgången är slut för denna gång. Men.. här kommer något viktigt in som jag tror många sitter fast i, dvs vet hur börsen kommer att utvecklas framöver. Låser man fast tanken att först ska börsen upp och sedan ska den ner. Då tror jag man är farligt på det, för börsen går som den går och kommer så att göra. Gör ett nuläge för var dag och behandla börsen därefter.

Förlitar man sig på vågteorin skall denna andra vågen fortsätta ett tag till eftersom den brukar vara den längsta vågen av de tre.

Nästa måndag ska jag skriva en blogg som kommer att handla om mina regler för börshandel och varför jag kommit fram till dessa.

Nedan vänstra chartet Sthlm 1982-2014, irutan 2003-2014

 

Kontakt