Se där, nu är jag igång med bloggandet. Blogg nr ett 27/2 -14

27.02.2014 04:17

FÖRSTA BLOGGEN

Efter fyra koppar kaffe och en semla har jag nu lyckats få bloggen att fungera.

Hade någon sagt till mig för ett halvår sedan att jag både skulle twittra och ha en egen blogg om börsen,  skulle jag bara skrattat åt denna fantasifulla person. Egentligen är det bloggaren Snåljåpens fel att jag numera lägger tid till Twitter och blogg. 

Detta år är lite speciellt eftersom det är året då jag går från halvtid till heltidsproffs som aktieförvaltare. Eftersom jag förvaltat min aktieportfölj 2,1% bättre än aktieindex per månad sedan jag började mäta januari 2009 ställde jag mig frågan? varför gå till ett arbete när förvaltningen och yielden över index är så bra. 31/12 -14 blir spännande, kan jag öka avkastningen över index när jag har mer tid över till börsen? Återstår att se. I skrivandets stund ligger jag 2,66% över index per månad sedan 1/1 -14.

Det är de stora misstagen som kostar på index. I år har jag gjort två stora tabbar, den största var att ligga med 15% av portföljen i Trelleborg när rapporten släpptes. den andra var att ligga 3% i Elekta när de vinstvarnade förra veckan. Tur det finns en hel del godbitar som dragit upp portföljens yield utan att nämna några.

I denna blogg ska jag dela med mig av intressant statistik och intressanta iaktagelser. En hel del korta aktietips på aktier som kan dra iväg som en raket. Anoto är en som jag vaskat fram för ett par dagar sedan, trots att den gick 11% igår kan jag tänka mig att öka imorgon (beroende på hur den reagerar).

Jag kommer också att dela med mig av mitt huvudindex som jag kallar för HSI. Ett förträffligt index jag fört manuellt sedan 1987. Formeln hur jag räknar ut indexet är superhemlig eftersom jag är övertygad att analysfirmor skulle sno den för mig. Kan i alla fall avslöja att det är fem ingredienser som viktas olika och när man tänker efter så är den ganska logisk. HSI är ett underbart hjälpmedel som ni kommer att förstå med tiden.

Ja, nu är jag igång och det här var blogg nummer ett

 

Kontakt