REGLER FÖR HANDEL i blogg nr fyra 7/3 -14

05.03.2014 02:00

När känslorna styr över sitt agerande på börsen är man enligt min uppfattning ute på farlig väg, en strategi hur man skall bedriva sin handel på börsen är definitivt att föredra. Jag har satt ihop en regelbok vad jag får och inte får göra.

När man glider in i ämnet aktier i olika sammanhang brukar jag inte behöva prata så mycket. Andra brukar dra sin historia om bra och dåliga affärer som han/hon gjort tidigare. Efter ett tag så brukar jag tröttna och påpeka att det är framtiden som är intressant. Det är då aktietipsen haglar.

Jag skulle tycka det var väldigt intressant att veta vad som driver olika aktieköpare till att just köpa en specifik aktie. Hur resonemanget går, tankar och mål med placeringen. Jag skulle gissa på att tipset kommer från någon annan. Kan vara media, arbetskompis eller ännu värre när en aktie toppat i 100:- och fallit till 70:- (finns ju en orsak till att den fallit) Jag tror inte alla ha klart för sig att priset är det man ger, det man får för det erlagda priset är något annat.

Man bör ställa sig frågan, hur är spridningen i portföljen? Hur stor är portföljen? Hur är kunskapen om aktier? Hur är kunskapen om värderingar av aktier och börsen? Hur är kunskapen om marknadens svängningar? Det är inte lätt, men ack så viktigt.

Personligen är jag ingen vän av aktiefonder, men kan vara bra om man inte har så stort kapital. Har man 100.000:- tycker jag att det inte är fel att man lägger 3-5 olika Investmentbolag i sin portfölj. Fördelen med Investmentbolag kontra fonder är att man ofta får liknande aktier som fonderna har med rabatt. Den sk Investmentbolagsrabatten. Man får dessutom utdelning och slipper att betala avgifter till fondutgivaren.  Sedan därifrån denna grund kan man bygga vidare en bra stabil aktieportfölj allt eftersom. Grundkravet tycker jag är att aktierna man köper ska ha utdelning.

När man har över 100.000:- är det dags att sätta regler för vad man får göra och inte göra.

Mina regler säger: All aktiehandel skall vara på Stockholmsbörsens Large, Mid och Small cap.  Jag får max inneha 15% av en large Cap aktie, 10% av en mid Cap och max 5% av en small cap som vikt i portföljen. En undantagsregel har jag och den är att jag får övertrassera med 5% totalt på dessa. T.ex 16% på en aktie i large cap, 12% på mid och 7% på small (alltså då netto 5%) 1+2+2=5%, men sedan är det totalstopp. Utöver Sthlmsbörsens tre listor får jag handla med XACT BULL 2/BEAR 2 på OMX, och det här är allt. Alla derivat och hävstångsprodukter samt listor under börsens är således förbjudna. Aktier utanför sveriges gränser är likaså bannlysta.

I min placeringsfilosofi ingår det att jag vill ha kontroll över alla aktier som jag får handla med. Jag har således cirka 255 aktier att välja mellan.

Att jag bara håller mig till Large/mid/small i Sverige beror på att jag sätter en kvalitetsstämpel och kräver att likviditeten i aktien skall vara hyfsad. Många mindre aktier på de små listorna NGM, First North för att nämna några finns där för att vara publika och ha en notering. På de mindre listorna kan man hitta vinnare som går 30% på en dag och tyvärr göra det motsatta. 

Att jag inte är utomlands och handlar aktier beror på bevakningen och att jag tycker 255 aktier på den svenska marknaden räcker.

Derivat och hävstångsprodukter finns inte ens på kartan att jag skulle gå in på. Hellre en stabil avkastning än att lämna in en derivat "lotto" lapp. Jag nöjer mig hellre med stabila 10% än osäkra 100%.

Så här gör jag och det här är mina regler.

Nästa blogg ska handla om värderingar.

 

Kontakt