MORÖTTER OCH NULÄGE i blogg nr åtta 15/3 2014

14.03.2014 23:18

Mer morötter till folket!

Vad menar jag med det då? Jag har hälften av mina rötter i Estland, jag vet hur det var där under rysstiden fram till att det blev ett fritt Estland 1991.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur illa kommunismen drabbade det estniska folket med orättvisor, mutor, köer och väntetider. Vad sägs om 18 års väntetid för att kunna köpa en bil (lada), eller 12 års väntetid till att få en fast telefon installerad. Ja, det här är bara 25-30 år tillbaka i tiden. Det berör mig väldigt illa vad den stackars suveräna staten Ukraina nu får utstå. När Putin bryter mot alla skrivna avtal, vad är då nästa drag?

Det var lite grann om morötter. För att driva utvecklingen framåt krävs just detta. Belöning och bekräftelse att man är på rätt väg. En ryggdunk av chefen, eller en flaska vin eller dylikt som tack för det man åstadkommit.

Tänkte berätta lite om mina morötter när jag förvaltar min aktieportfölj.

Varje dag efter börsens stängning gör jag ett nuläge. Jag har skapat en avstämning i excel där alla dagens affärer bokförs. Excefilen är ganska stor och har vuxit för varje år som gått.

Efter det att affärerna är bokförda, går jag till något som jag kallar för kontrollpanelen och för in alla dagens slutkurser på de aktieinnehav jag för närvarande har. Därefter lägger jag in dagens slutindex och hur många dagar som gått på året. Excel räknar då ut alla möjliga parametrar som sedan går ut i olika diagram. Detta är min morot att varje dag se hur de utvecklas. Målet är givetvis att de hela tiden under året ska förbättras.

Jag får då basfakta som antal aktieaffärer per börsdag, snittstorlek per affär, snitt omsättning per börsdag. Jag får även omsatt i kronor hittills på Sthlmsbörsen och vad jag antas omsätta per år i denna omsättningstakt. Även omsättningshastigheten finns här med.

Men här kommer morötterna, diagram som startar 1 februari fram till sista december. (perioden januari startar alla index om och därför blir det inte ett relevant diagram)

På dessa diagram ser jag dagligen ggr över index. Tex om börsen gått upp 2% i år och jag 4% så står det på 2 dvs index x2. Varje dag under året ser jag hur det utvecklas sedan.

Där finns även diagrammet % över index. Bra koll hur jag agerat, sjunker det får jag ta mig en tankeställare och rannsaka mig själv, vad gör jag för fel? Ett mkt bra index och nuläge.

Där finns även årstakt i % över index. Där formeln är mitt förvaltningsresultat i % minus börsindex i %. Där delar jag sedan överavkastningen med antal dagar som gått hittills under året och multiplicerar det sedan med 365 (dagar). Även det jättebra för att direkt se en avvikelse på förvaltningstakten.

Men här kommer den absolut största moroten. Ett dagligt diagram som visar månadslön över index. Den tar överavkastningen dvs mitt förvaltningsresultat i % minus börsindex i %. Excel räknar då sedan ut vad varje procent över index är värt i kronor och visar då ett trevligt diagram i kronor och visar upp det som månadslön. Formeln är t.ex 10% förvaltnresultat - 5% börsens stigning = 5%. T.ex en aktieportfölj värd 100.000 vid årets början har då stigit till 110.000:-, om du hade förvaltat det som index skulle den bara vara värd 105.000:- alltså har du tjänat 5.000:- mer än index. Men det har gått t.ex 2 månader, vilket innebär att månadslönen då är 2.500:-

Ett mycket trevligt diagram...

Det sista diagrammet visar månadslön över index från år 2009. Varje månadsslut lägger jag in resultatet för just denna månad. Excel räknar då ut genomsnittliga månadslönen över index från 2009 fram till nu. Just nu delar den det totala beloppet över index sedan januari 2009 med 62 (Månader) Den sista mars delas det med 63 osv.

Jag hoppas att jag inspirerat dig att göra något nuläge eller avstämning så du vet hur det går för dig. Slår du inte index, bör du ta dig en funderare, vad gör jag för fel? Det är så lätt att vara stolt över en aktieaffär och glömma bort de dåliga man gjort. Det är totalen som syns på ditt konto.

Jo, scoterturen på fjällen runt Sälen var underbar idag. Vi körde 12 mil på stundtals guppiga skoterleder. Vi första fikat toppstugan Hundfjället vid 14:30-tiden tog jag fram min padda och tittade på börsen. Blev lite aktier inköpta, bla köpte jag en liten post i det fn baissade företaget Arcam för 181:- färden gick vidare till Stöten och sedan tillbaka till Högfjällshotellet där det var dags för fika igen vid 17-tiden. Ta mig tusan, Arcam stod då i 202:-, vad tror du jag gjorde? Sålde förstås! Vad mina killkompisar sade, fyfan, nu får du bjuda på fika. klart jag gjorde det.

När det gäller kortisar, dvs affärer någon timme till en vecka. Då är det inte så viktigt med fundamenta, viktigare är det då med psykologi. När det gäller längre affärer, då är det viktigt med rätt värdering och framtidsutsikter för bolaget. Jag skrev förra veckan att nästa avsnitt hur jag jobbar skall handla just om värderingar. Lugn det kommer, har bara inte hunnit att skriva den än.

Förvalta nu dina pengar väl - Kavastu

 

 

 

 

Kontakt