HSI i blogg nr två 27/2-14

27.02.2014 21:27

HSI

Första kontakten med aktiemarknaden var på Handelsbanken i Eskilstuna. Varje dag ringde jag en automatisk telefonsvarare två ggr om dagen och noterade aktiekurserna. Ett ex skulle chefen för fond och notariatavdelningen ha, ett ex åkte upp i fönstret på banken och det sista lades under glaset på disken. Två gånger om dagen kunde man alltså få kurserna. Det här var långt innan TEXT-TV.n tid.

Sakta men säkert gled jag in på aktieavdelningen och fem år senare fick jag ta över en aktieavdelning på ett handelsbankskontor i Malmö. 

Ung, intresserad och vetgirig och med en optionsmarknad som introducerades i Sverige blev jag snabbt en viktig kugge på fondavdelningen. På dagarna arbetade jag, på kvällarna läste jag årsredovisningar, tidningar, böcker och laborerade med börsfakta. Jag lärde mig allt om optioner/terminer och hur de praktiskt fungerade, det var något som de gamla erfarna kollegorna på banken inte kunde så mycket om. Så naturligt så blev jag en expert på detta område vilket gav mig en ordentlig kick.

De var här jag började intressera mig för psykologin bakom börsen. En option kunde dubbla sig i värde på ett kick bara marknaden trodde att börsen skulle vända uppåt. 

På fritiden vände och vred jag på olika börsfakta. Jag förde t.om statistik på vilken veckodag som var bäst på börsen. I ett par års tid laborerade jag med viktig statistik som rör börsen. På den tiden var det inte så lätt att hämta fakta och de matematiska beräkningarna fick man göra med miniräknare, papper och penna, ty datorn hade ju i ännu inte dykt upp.

Jag ville uppfinna något instrument som talade om var börsen stod, dvs en termometer rakt in i börshuset. Jag förde ett tjugotal olika index manuellt varje dag. Men det var inte förrän börskraschen 19 oktober 1987 som jag fick klart för mig vad jag skapat. 

Ett index såg särskilt intressant ut, det jag kallade för HSI. Ett index som innehåller fem parametrar tagna från varje dags börs och inlagda med olika vikt. På onsdagen 14 oktober ger HSI en varning om försvagning av marknaden, på fredagen ger HSI en kraftig säljsignal i form av en utlöst trebotten signal. Sedan kom den svarta måndagen 19 oktober då Dow Jones sjönk 19% på en dag. Stockholmsbörsen sjönk 40% på tre veckor.

Första halvan av december ger HSI en fyrtopps köpsignal som var klockren. Börsen tog igen hela raset x2 och toppade två år senare.

Index efter index som jag skapade hamnade i papperskorgen och efter ett tag så återstod bara detta index HSI. 

Vad är det då för formel bakom HSI? Jo, en snillrikt ihopsatt mix av börsfakta var dag. Varför ska jag dela med mig av något som är så unikt? Börsen är en egoistisk marknad, när man säljer vill man att den som köper aktien inte ska tjäna pengar på den osv.

När det gäller allokeringar i min portfölj aktier/kontanter vid olika tillfällen så har HSI väldig stor makt för hur jag agerar.

HSI brukar röra sig mellan låga 40% och höga 60%, ligger det högt och det börja signalera för nedgång släpper jag en hel del aktier omedelbart. Ligger det lågt ser jag till att ligga 100% tankad.

Hittade lite gamla papperschart från 1987. Jag har markerat 1, 2, 3 på topparna. Det övre chartet är index Sthlmsbörsen och det nedre är HSI vid samma tillfälle.

Kontakt