EFTER UTDELNINGARNA FÖRSVINNER TRIGGERN i blogg nr sju 12/3

12.03.2014 20:25

Vad är då detta? Ja, det kan man fråga sig. Om vi kör ihop alla indexen på Sthlm Stock Exchange de senaste 14 åren 2000-2013 så blir resultatet just så här.

Köp i slutet av september, sälj i april. Vill du ha utdelningarna så sälj efter utdelningen. Det kraftiga fallet i april beror givetvis på att kupongen tas från många aktier framförallt i första halvan av maj.

Det här är bara statistik, och med statistik kan man bevisa det mesta sägs det. Tidigare mönster är inte alltid relevant att använda i framtiden. Men av chartet att döma så har vi det aggressiva stiget från oktober till april med i snitt 8% per år, medan perioden slutet av maj fram till sista september är en nolla i uppgångssammanhang.

Krasst kan man säga köp aktier på hösten när du tar upp båten på land, sälj dem när du sjösätter på våren. Du får dessutom en lugn härlig seglingssäsong utan att du behöver tänka på aktier.

Lyssnade idag på senaste BÖRSPODDEN 28 där hela podden bestod av en intervju av Christian "Capitol" Kock. En härlig intervju. Jag brukar säga att framgång är ingen slump. Där tar han bla upp just säsongsmönstret på börsen som du nu kan se grafiskt ovan på detta chart. Ingen slump att den killen lyckats, klara strategier och mycket kunskap. Han tog även upp långsiktiga/kortsiktiga aktieaffärer, kortsiktigt spelar det inte någon roll vilket skitbolag du köper aktier i, bara andra vill pumpa upp den högre. Men kliv av i tid bara. Jag brukar definiera korta affärer till en timme upp till en vecka. När det gäller lite längre än en vecka vill jag ha kvalite i aktierna jag köper.

När tiden finnes tänkte jag att köra ihop Sthlm 1982-2013, varför? Jo jag är nyfiken. Överkursen när jag har väldigt gott om tid, är att köra ihop DOW JONES INDEX från år 1900 till 2013. Charten kommer vid tillfälle på bloggen.

Vad kan man lära sig av ovanstående trend? lägg det i bakhuvudet och vikta in det i dina köp/sälj beslut. 

Nu bär det av mot Sälen imorgon med kill kompisarna, men tro inte att jag överger börsen för det. Tur det finns bra teknik.

Kavastu

 

Kontakt