DOW JONES 2000-2013 IHOPSLAGET i blogg nr fem 9/3 -14

09.03.2014 19:37

En stund över denna söndagskväll passade jag på att leka lite med Dow Jones index. 

Ofta när man ser jämförelser så visas de extremaste fallen, tex från absoluta botten till toppen dito. Ibland skrivs det att börsen är osäker att gå in på eftersom den stigit med 20%, det som inte skrivs är att den året innan gick ned med -30% exempelvis.

Jag valde att starta från detta sekels första dag till sista börsdagen 2013. Dow Jones gick upp 46% under denna 14-årsperiod, samma 14 årsperiod innan dess dvs 1986-1999 gick samma index upp 650%. Dow Index stod i 1538 den första januari 1986 och 14 år senare 30 dec 1999 i helt otroliga 11.497 Vill man dela uppgången på 650% i 14 år motsvarar det 46% om året, dvs samma uppgångskraft som vi de senaste 14 åren. Idag är många rädda för att indexen i USA skenat iväg alltför snabbt och många väntar sig en rejäl korrigering. Det är möjligt att den kommer, men jag är inte särskilt orolig för en krasch.

Nu vet jag att man inte kan jämföra tidigare uppgångar med nutidens uppgång, men antagligen har man sagt så i alla dess tider.

Här har jag vägt in säsongsmönstret på Dow Jones alla åren detta sekel dvs januari 2000 fram till december 2013 i ett årschart. Inte är det så avskräckande att Dow stigit i snitt med cirka 3-4% per år.

konkret kan man väl säga att mönstret under detta sekel är att sälja Dow Jones aktier i april/maj och köpa tillbaka dem i slutet av september.

Kontakt